Enkle værktøjer til at skabe aktive deltagere.

I 70´erne rejste den brasilianske instruktør og teatermand Augusto Boal rundt i Rio De Janeiros opland. Brasilien var korrupt. Folket var sig undertrykt. Boal ville tænde handlemodet og lysten til at gøre en forskel hos landarbejderne.
Han blev mødt af pati og modløshed. “Det nytter ikke noget,” var holdningen. “Ingen hører vores stemme.”
Boal hentede sin blokvogn og sin teatertrup og kom tilbage. Der skulle stærkere virkemidler i brug end den rene samtale. Teatertruppen lavede små scener, der viste apatiske landarbejdere og korrupte ledere. Det virkede! Landarbejderne kunne kende sig selv og deres situation.
“Det er sådan det er!” sagde de
“Er det virkelig?” spurgte Boal.
“Ja! Præcis”
“Så bryd undertrykkelsen!” lød Boals svar. Og så inviterede han folk på scenen, så de kunne gøre og sige det det drømte om.

Handlemod

Augosto Boal troede på, at handlemod er en muskel, man kan træne. Det betød, at hvis han kunne få folk til at rejse sig og ændre det, de så på scenen, så var de allerede i gang med at ændre verden til det bedre sted.

Da jeg læste om Boal første tændte han et kald i mig. Siden dengang har jeg i mit professionelle virke arbejdet for, at

Få mennesker til at være aktive deltagere frem for passive tilskuere
Skabe mod til at tage det næste bedste skridt.
Fordele tale og lytte tid lige

Forumteater er en eminent metode til at arbejde med det i nogle sammenhænge.
I andre sammenhænge kan det være en anden tilgang, der er den rigtige.
Metoden er underordnet. Det vigtige er, at det virker. Forumteater en dag. Samtaler en anden dag. Historiefortælling en tredje.

Mange mennesker bryder sig ikke om “at spille teater”. Hvis man som facilitator vil varme publikum op til at arbejde med forumteater, kan man med fordel starte med linie- og vurderingsøvelser. Øvelserne kan også fint stå for sig selv uden man bruger Forumteater bagefter.
Linieøvelser og Vurderingsøvelser er en mild måde at invitere folk til at

Bruge deres krop aktivt
Give deres mening til kende
Lytte til andres mening

Linieøvelse sådan!

Lav en linie på gulvet med malertape, kridt eller en imaginær linie.
Linien starter ved et 1 til og slutter ved et 6 tal.
Fortæl deltagerne, at du nu vil læse statements op, der relaterer sig til dagens emne.
Hvis man er meget enig, stiller man sig på 6.
hvis man er helt uenig stiller man sig på 1.
Og så kan man nuancerer på 2, 3, 4 og 5.

Start med at “prøvekøre” systemet.

  • A la:
    Jeg synes at temperaturen i lokalet er passende
    Efterår er min yndlingsårstid
  • Herefter kan du lave linieøvelser på dagens emne.
    F.eks.
    Jeg ved en masse om dagens emne
    Det er let for mig at omsætte dagens emne til min hverdag
    etc

Når folk har placeret sig vender de sig om, og taler med dem de står i nærheden af. De taler om, hvorfor de står netop der. Lad dem tale sammen i grupper af 3-4 stykker. Så er der mere taletid til alle.
Fortæl deltagerne, at de altid kan flytte sig, hvis de kan mærke, at de står et forkert sted. Det er bare at sætte det ene ben foran det andet.
Efter et par minutter fløjter facilitatoren af og hører lidt til hvert “tal”.
Når dem, der står i f.eks. nummer 1 taler, kan de andre kun lytte. Man flytter sig, hvis man hører et overbevisende argument.
Bagefter kan du bede folk stille sig på deres ønske position og tale sammen om, hvad der skulle til for, at deres ønske blev til virkelighed.

Vurderingsøvelser sådan!

Start med at definere 3 zoner i rummet.
En zone for ja, en for nej og en for måske.
Start med at “prøvekøre systemet.”
F.eks.
Jeg kan godt lide kaffe om morgenen
Jeg er vild med at lave mad

  • Når systemet er forstået, kan du komme med statements, der relaterer sig til dagens emne. Feks.
    det er mit ansvar at møde glad på arbejde hver dag
    jeg er stolt af at arbejde på xxx
    vi er gode til at anerkende hinanden på xxx
    jeg føler at jeg kender mine kollegaer rigtig godt.

Sørg for at definere alle statements, så du kan finde gode argumenter for både Ja, Nej og Måske. Det er vigtigt, at der ikke er nogle svar, der er mere politisk korrekte end andre.

Tips til dig, der facilitaterer linieøvelser og vurderingsøvelser

Udstrål, at der ikke rigtig og forkert (sørg for at du ikke opmuntrer “de gode udsagn”)
Hold fast i det meget enkle princip om tale og lyttepositioner. Afbryd mildt diskussioner. Sig f.eks.: Lige nu kan jeres gruppe ikke tale.
Uddel talebilletter (kig opmuntrende på dem, der ikke siger så meget. Hvis de ser dig i øjnene, er de sikkert klar til at sige noget, så inviter dem til det. Hvis de undgår øjenkontakt med dig, så lad være med at “tvinge” dem til at sige noget i plenum.
Vær altid mentalt nærværende, når nogen taler. Lyt med indlevelse og engagement
Stil opklarende spørgsmål – hvordan forestiller du dig det? hvor mange?
Behold lederskabet
Mind deltagerne om, at de altid har mulighed for at vælge noget andet
Start altid med, at lade folk tale i små grupper, så de får afprøvet deres argumenter.
Tal evt tilsidst parvis om de synspunkter der er kommet frem. Blev du påvirket? Tag den ikke i plenum. Det giver diskussion og iscenesætter de sædvanelige samtalehierakier. Det snakkesagelige tager ordet. de andre tier.